شرکت پیشگام آوای اطمینان

پـــــــــیشگامـ تریــــــــــــد

09128582740

واردات کالا از چین

چین با تولیدات انبوه و گسترده ای که امروزه انجام داده است، کم کم در حال تبدیل شدن به یک قطب بزرگ در زمینه تولید و اقتصاد می باشد. گرچه که تا کنون نیز بیشتر از نیم سهم بازارهای تولیدات و محصول را در دنیا از آن نموده است. همینطور استفاده از نیروی کار ماهر و تکنولوژی پیشرفته و نیز دستمزد پایین کارگر باعث شده تا تجارت با کشور چین یکی از به صرفه ترین روش های تجارت بین المللی برای اغلب بازرگانان باشد. همچنین با کمرنگ تر شدن مراودات تجاری ایران با سایر کشورها، واردات از چین در سال های اخیر افزایش پیدا کرده است، به طوریکه بسیاری از بازرگانان به تجارت با چین ترغیب شده اند. از طرفی سابقه طولانی تجارت با چین از زمان مسیر راه ابریشم و و تنوع زیاد محصولات در چین فرصت های زیادی را برای واردات کالا از چین برای بازرگانان فراهم نموده است. با این حال تجارت با چین نیاز به دانش کافی دارد، که برای افراد تازه کار که در ابتدای راه هستند، ممکن است سوالات زیادی در ذهن به وجود بیاید که برای واردات از چین به ایران چه باید کرد؟ ما در این مقاله از شرکت بازرگانی پیشگام ارائه دهنده خدمات واردات و ترخیص کالا از گمرک قصد داریم به این سوالات جواب می دهد و مهم ترین نکاتی که در خصوص واردات کالا از چین و همچنین ترخیص کالا از چین به ایران لازم است هر فرد تازه کاری بداند را شرح می دهیم. با ما همراه باشید.

وضعیت واردات از چین

به دلیل تجارت دیرینه با کشور چین و نیز به لحاظ موقعیت تجاری و اقتصادی که امروزه حجم بالای صادرات و واردات ایران به کشور چین اختصاص یافته است، می توان گفت تجارت با چین شروع خوبی برای فعالیت افراد تازه کار و مبتدی می باشد.

آمارهای این چند سال اخیر ( از سال 98 به تا کنون ) نیز نشان می دهد که کشور چین دارای رتبه برتر تجارت نسبت به سایر کشورها با ایران می باشد. به طوریکه تا کنون بیش از دو میلیارد و 300 میلیون دلار کالا از چین وارد ایران شده و به مبلغ کمی بیشتر نیز از ایران به چین صادر شده است.

کشور امارات متحده عربی، ترکیه، آلمان، و کره جنوبی در رتبه های بعدی تجارت با کشور ایران می باشند. در صادرات نیز در سال های اخیر بعد از عراق و امارات متحده عربی ( تقریبا به میزان یکسان ) کشور چین دومین رتبه را دارد.

با توجه به این آمارها می توان گفت که کشور چین وضعیت مناسب و بهتری را در مورد واردات به ایران دارد، و حجم بالای تجارت با این کشور باعث شده تا بسیاری از بازرگانان به فکر تجارت و واردات کالا از چین به ایران باشند.

به طوریکه واردات بسیاری از کالاهایی مانند لباس و گوشی همراه فرصت خوبی را به تجار می دهد تا در این زمینه بیشتر به فعالیت بپردازند. با این حال هنوز هم مشکلاتی همچون عدم تسلط بر زبان چینی، اطلاع از قوانین و مقررات تجارت، نیازهایی وارداتی در کشور، و برخی مشکلات و موضوعات دیگر عده ای از بازرگانان را با چالش های ورود کالا از چین رو به رو ساخته است.

بنابراین قبل از هر اقدامی باید به شناخت درستی از بازار چین، نیازهای بازار ایران و غیره پرداخت، و با استراتژی مناسب تری به انجام واردات از این کشور اقدام نمود.

اینکه چه کالاهایی مهم ترین برای واردات هستند و یا کالاهای پرطرفدار وارداتی و نیز کالاهای پرطرفدار صادراتی چه چیزهای مهمی می باشند، از جمله نکات پر اهمیتی هستند که هر بازرگانی که به فعالیت تجاری با چین می پردازد برای افزایش سود و رفع نیاز بازار اقتصادی ایران آنها را می داند.

بهترین کالاها برای واردات از چین چه مواردی هستند؟

آمارهای دهه اخیر ( از 89 تا 98 ش ) نشان داده است که چند گروه از کالاها در لیست بهترین کالاهای وارداتی از چین به ایران می باشد. به این صورت که این کالاها بیشترین میزان تقاضا را در کشور دارد.

  • قطعات صنعتی و ماشین آلات
  • کاغذ
  • لوازم جانبی اتومبیل
  • لوازم جانبی و قطعات موبایل و
  • کامپیوتر
  • قطعات ساختمانی
  • لوازم خانگی
  • مواد اولیه شیمیایی و معدنی

به لیست فوق می توان موارد متعدد دیگری را نیز اضافه نمود. اما این لیست بر اساس ارزش دلاری کالاها در سال 2018 به بعد دسته بندی شده است که شرکت های بزرگ وارد کننده آنها بودند. همچنین از میان این لیست بهترین کالاهای وارداتی از چین ماشین آلات صنعتی، لباس و پوشاک و گوشی همراه برای بازرگانان بیشترین سود را به همراه داشته است.

از آنجایی که یکی از اولین گام ها برای تجارت با هر کشوری از جمله چین اطلاع از فرآیند بازاریابی در بازاریابی صادرات و واردات آنها می باشد. بنابراین اطلاع از مهم ترین کالاهای وارداتی و صادراتی به تجار تازه وارد کمک می کند تا با دقت بیشتری نسبت به انجام واردات به کشور اقدام نمایند.

همینطور وب سایت اتاق بازرگانی تهران نیز می تواند منبع خوبی برای اطلاعات مفید برای لیست واردات و صادرات بین المللی محسوب شود، و افراد تجار می توانند با مراجعه به این وب سایت نسبت به محصولات وارداتی و صادراتی با تقاضای زیاد اطلاعات کافی را به دست آورند.

بیشترین واردات جزئی کالا از چین شامل چه کالاهایی است؟

بیشترین کالاهای وارداتی جزئی از چین طبق آمارهای سال های اخیر مربوط به قطعات صنعتی و ابزارهای مورد نیاز کارخانجات و صنایع بزرگ می باشد. این کالاها به بخش صنایع مربوط هستند، که مواد اولیه مورد نیاز صنایع و کارخانجات، کالاهای واسطه ای برای ساخت محصول و ماشین آلات را شامل می شوند.

دیگر کالاهای جزئی که بیشتر جنبه پوشش دادن برخی نیازهای خاص مصرف کنندگان ایرانی به حساب می آیند، کالاهایی همچون موبایل و لوازم جانبی آن و کامپیوتر، قطعات و لوازم پلاستیکی، وسایل و ابزار خیاطی، انواع کاغذ دیواری، لوازم خانگی، انواع وسایل روشنایی، شیرآلات و اتصالات لوله کشی، پوشاک مردانه و زنانه، انواع پارچه و پیچ و مهره می باشند.

حجم واردات کالا از چین به ایران

به دلیل آنکه چین یکی از اصلی ترین تامین کنندگان نیازهای وارداتی کشور به حساب می آید. بنابراین بخش بزرگی از اقلام وارداتی ایران از چین می باشد. به طوریکه در ده سال اخیر نیز واردات کالا از چین رشد چشمگیری داشته است.

تحریم های کشور غربی، و همراهی نکردن چین با این تحریم ها مهم ترین دلیل برای بیشترین حجم واردات از این کشور به ایران می باشد. از طرفی نیز تولیدات چینی از جنبه های مختلف سازگار و پاسخگو با نیازهای مشتریان ایرانی هستند.

به عنوان مثال خودروهای شاسی بلند چینی و یا گوشی موبایل ساخت چین که با توجه به رقبای اروپایی در بازارهای ایران تا حد قابل توجهی فروش چشمگیری داشته است.

توجه به آمارهای سال 2017 و نیز 2018 نشان می دهد که حدود 25 درصد از نیازهای وارداتی کشور از طریق چین تامین می شود، که در آینده نزدیک بر اساس بحث های قراردادی بین چین و ایران نیز این درصد فراتر از این مقدار هم پیش می رود.

حداقل سرمایه برای واردات از چین

حداقل سرمایه برای واردات از چین به موارد زیادی بستگی دارد. اینکه میزان و حجم کالا و نوع کالا چگونه باشد، چگونگی حمل و نقل و سایر موارد که برای ورود کالا از چین و هر کشوری می تواند در هزینه و سرمایه تاثیر بگذارد.

بنابراین نمی توان سرمایه مشخص و محدود را برای این کار معین نمود. با این حال با وجود اینکه انواع مختلفی از کالاها از کشور چین می تواند وارد ایران شود، بنابراین حداقل سرمایه تا حد زیادی به نوع کالاهای وارداتی و میزان نیاز به واردات آنها در کشور بستگی دارد.

این دو عامل بیشتر از همه موارد علاوه بر سرمایه اولیه می تواند هزینه های واردات کالا از چین را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

هزینه واردات کالا از چین به ایران

هر کالای وارداتی از هر کشوری محتمل پرداخت هزینه هایی است. در مورد ورود کالاهای وارداتی از چین نیز این قاعده مستثنی نیست. همچنین برخی هزینه های وارداتی می تواند با توجه به موارد مختلف نیز متغیر باشد.

اینکه کالای مورد نظر نیاز به انبارداری و یا تست آزمایشگاهی دارد یا نه، چگونگی وارد کردن کالا، انتخاب سیستم حمل و نقل و سایر موارد از جمله عواملی هستند که بر میزان هزینه واردات موثرند.

برخی از هزینه های واردات که در موارد متعدد متغیر بوده و جزو اصلی ترین هزینه ها هستند، شامل قیمت کالای خریداری شده در مبداء، هزینه بازرسی کالا، هزینه های گمرکی، ثبت سفارش و تخصیص ارز، حمل و نقل، هزینه های انبارداری، ترخیص کالا و بیمه می باشند.

البته این هزینه شامل تخفیفات و معافیت هایی نیز هستند که می توان با استفاده از خدمات مشاوره صحیح و درست واردات و صادرات آنها را تا حد قابل توجهی کاهش داد.

کدام کالاهای وارداتی از چین پرسود هستند؟

ورود کالا بستگی به نوع نیاز وارد کننده و قصد و نیت او دارد. بدین معنی که اگر او تولید کننده است، شاید برای تامین بخشی از مواد اولیه تولید خود نیاز دارد تا برخی از کالاها را از چین وارد کند. یا اینکه صرفا برای تامین نیاز بازار و تجارت کالایی را از چین وارد می کند.

چنانچه این نیت و اهداف برای وارد کننده مشخص شود، و او بداند که هدفش از وارد کردن کالا از چین چه چیزی می باشد، می تواند با در نظر گرفتن هزینه ها و نوع کالای مورد نیاز سود خوبی را از کالای وارداتی از چین داشته باشد. ضمن آنکه نیازی از بخش کسب و کار کشور را نیز با ورود کالای خود از چین برطرف می کند.

به طور کلی دو گروه عمده از کالاهای وارداتی از چین که مورد نیاز بازار و واحدهای تولیدی و بخش صنایع در ایران هستند، و اغلب کالاهای جزئی مورد نیاز را نیز شامل می شوند، کالاهای صنعتی و مصرفی می باشد.

کالاهای صنعتی وارداتی اغلب برای تکمیل فرآیند ساخت یک کالای دیگر مورد نیاز بوده و به عنوان کالای تخصصی شناخته می شوند. گروه کالاهای مصرفی نیز لوازم و مواد مصرفی شهروندان را تامین می کند.

amir mohebi وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *